Wednesday, May 23, 2007

Keajaiban Cinta


Cinta tidak mengenal usia. Bila ia hadir, ia akan terus hadir membelai rasa.

Seseorang yang sangat dekat dengan saya akan menikah lagi. Untuk kali kedua selepas berpisah dengan suaminya yang telah berkahwin lagi dan lagi. Cerita tentangnya dan kisah lampaunya banyak saya simpan sebagai pedoman. Setiap detik perjalanan hidupnya amat menyedihkan dan penuh dengan dugaan. Setelah menjanda, dia pernah difitnah, dihina, dipandang serong oleh masyarakat, didatangkan dengan cabaran-cabaran yang saya pasti tidak semua orang mampu melaluinya. Simpati saya buat dia, tidak banyak yang saya dapat bantu melainkan menjadi seorang pendengar.
Alhamdulillah...seorang yang sabar dan sentiasa tawakal kepadaNya pasti akan dikurniakan penyudah yang baik. Seseorang hadir dalam hidupnya. Membantu, menyayangi dan mengasihi dengan penuh ikhlas dan sejujur hati. Seperti Siti Khadijah dan Rasulullah, dia dan lelaki itu berbeza umur 13 tahun. Saya terharu. Orang-orang yang mengenali dan berada dikelilingnya juga merasa amat gembira. Benar kata-kata yang saya dengar, seorang yang baik pasti akan dipertemukan dengan pasangan yang baik. Insya-Allah, nanti dia akan menikah lagi. Doa saya semoga jodoh mereka berkekalan. Dan semoga tiada lagi tangisan sedih menemani hidupnya. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengasihani.

Teman rapat saya juga bakal mendirikan rumah tangga. Awal tahun depan katanya. Cerita cintanya juga cukup ajaib. Dia tidak pernah mengenali si lelaki. Ketika berada di Tanah Suci, lelaki itu telah termimpikan seorang gadis sewaktu tidurnya. Kisah mimpi itu diceritakan pada sahabatnya yang juga teman rapat pada teman saya. Tidak lama setelah pulang ke Malaysia, mereka dipertemukan. Si lelaki terdetak hatinya. Itulah gadis dalam mimpinya. Hubungan mula terjalin. Rupa-rupanya dia adalah lelaki yang sangat berharta. Tuah yang tidak terduga buat teman saya. Walaupun dia seorang duda tapi mulia hatinya hanya Allah sahaja yang mengetahui. Teman saya bakal jadi 'ibu instant' pada 5 orang anak. Syukurlah, dia sendiri dapat menerima takdir Allah itu dengan redha.
Sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah.

Saya...lelaki datang dan pergi dalam hidup saya. Tidak hairanlah dalam usia 28 tahun ibu dan ayah amat gusar tentang saya yang masih lagi belum pernah merasa mencintai jauh sekali dicintai. Sedangkan teman-teman yang lain sudah punya anak dua, saya masih lagi melayari bahtera hidup sendirian. Tapi itukan ketentuanNya. Siapalah saya hendak menafikan ketentuan Allah buat saya. Saya percaya pada jodoh. Baru-baru ini ada seseorang meluahkan rasa cintanya pada saya. Saya tidak pernah mengenalinya, yang saya tahu, dia itu muda setahun dari saya. Tapi dia sudah jatuh cinta setelah melihat gambar saya di rumah datuk. Aduhai...penangan cinta, tiada siapa yang mampu menahan. Cuma perasaannya itu buat saya berdebar. Adakah begini caranya saya bertemu jodoh? Adakah saya akan mengabdikan seluruh usia saya bersama lelaki yang tidak pernah saya kenali? Memikirkannya membuat saya gerun. Lalu untuk kesekian kalinya, saya serahkan semuanya pada Allah.
Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui.

4 comments:

cik easy said...

Cinta takkan berputik tanpa perkenalan... kasih takkan berpaut tanpe kejujuran...
\
Apa yang diburu, timbul rasa jemu, bila sudah di dalam genggaman

Haryani Kamilan said...

Hmmm...gerimis dihati siapa yang tahu...

TheBlogMaster said...

Selamat bercinta nanie.. huuhuhuhu

Haryani Kamilan said...

Untuk kesekian kalinya aku reject lelaki dalam hidup aku. Entah kali yang ke berapa tah...