Sunday, July 15, 2007

Cerita Busuk Lagi Membusukkan!


"Wei...ko nak gi sarapan tak?"

Saya terkejut bila Hakim tiba-tiba menjerit dari pintu bilik. Terpisat-pisat saya terjaga sambil tangan mencapai remote control aircond. Teett...saya matikan penghawa dingin yang buat tidur saya terlajak-lajak. Saya tarik tuala yang tergantung pada almari. Pintu bilik dikuak. Mata melirik pada jam dinding. Dah pukul 7.45 pagi. Nasib baik saya tak boleh solat eheh...

Abah yang baru keluar dari bilik tidur sudah siap berpakaian kemas.

"Nak gi sekarang ke bah?" soal saya seraya duduk di sofa. Berselubung dengan tuala.

"Abah bagi 5 minit" ringkas jawapan abah.

"Habis mana sempat nak mandi..."

"Pedulik apa" saya merengus. Ya! abah memang sangat mementingkan masa. Kalau terhegeh-hegeh alamatnya tak bersarapanlah saya...Hari-hari minggu begini memanglah saya tak berapa rajin nak ke dapur huhu!

Lantas tanpa lengah, saya masuk semula ke bilik. Salin t'shirt dan track bottom, langsung ke bilik air, cuci muka dan gosok gigi. Siap!

Saya terus keluar dari bilik sambil mengikat rambut.

"Hiii...tak mandi..." ejek Hakim sewaktu melangkah melintasi saya.

"Diamlah kau" tangan saya ringan saja menepuk kepalanya. Padan muka.


****************************************************

Pagi tu kami bersarapan di RZ Restaurant. Berisi saja perut. Kami terus ke tapak projek, ada pekerja yang perlu dipantau. Hmm tengok...hari minggu pun kerja. Kebetulan Acik Wan pun datang ke tempat yang sama.

"Eh? korang nak tengok cerita Harry Potter tak?" soal dia lepas lama berborak dengan mak dan abah. Saya dan Hakim saling berganti pandang. Hakim setuju saja. Tapi saya berfikir sepuluh kali.

"Alaa...orang tak mandi lagi laaa..." ujar saya sambil menggaru jerawat yang baru tumbuh didagu.

"Selamba je la...bukannya jauh sangat" Ok, pangung wayang tu memang cuma 500 meter je dari tapak projek. Saya terus berdiri dekat-dekat dengan mak.

"Nani bau busuk tak mak?"

"Tak..." Saya sengih sampai ke telinga. Lalu buat pertama kalinya saya masuk ke shopping complex dan menonton wayang dalam keadaan tidak mandi! Blergghhh....


****************************************************

Wayang habis jam 3 petang. Komen saya pada cerita Harry Potter tu: BOLEHLAAAA... Dalam perjalanan balik, saya sempat singgah office jap ambil barang. Sampai saja di rumah, Sharul sibuk suruh rasa tenpayaki yang dia masak. Dia memang dah sibuk telefon saya dari pukul 12 lagi. Nak pastikan saya tak makan tengah hari di luar. Dia masak special katanya. Pergghh...petang tu saya mentekedarah tenpayaki sepuas-puasnya. Dan mandi pada jam 4 petang eheheheh....




No comments: