Wednesday, July 11, 2007

Di Ambang Sore...


Dalam renunganku seorang

Di ambang sore nan lalu

Tiada bisikan tenang

Temasya indahku bisu


Ke satu arah tertentu

Ku lepaskan pandanganku

Ke tempat janji bertemu

Simpang tiga rumpun bambu


Tiap sore ku nantikan

Di simpang tiga titian

Dengan debar kasih sayang

Kata mesra penghargaan


Entah apakah sebabnya

Tiada khabar berita

Sejuk senja ku nantikan

Namun dikau tiada datang...


*****************************************************


Tanya Abah "Apa lagi yang kamu tunggu..."

Saya terdiam. Termenung sambil merenung dada langit.

Lambat-lambat saya mengangkat bahu.

"Entah..."

Saya berpaling ke arah abah. Tiada senyuman.

Hanya pandangan sayu saya hadiahkan untuk Abah fahami.

Abah rengkuh bahu saya, ditepuk berkali-kali.

"Terima ajelah..."

Ujar Abah lalu bangkit dari duduknya.

Di atas tembok batu, saya kembali merenung langit. Malam dan saya menyatu.

Keheningannya membuai syahdu perasaan saya waktu itu.

Wajahnya hadir berbalam-balam.

"Dia takkan datang ambil saya...dan bawa saya pergi..."


********************************************************


Saya akhiri penantian saya di sini... (2005-2007)


P/S: Ini bukan ratapan ya, ini cuma satu penghijrahan perasaan : )

4 comments:

gayour said...

ah, sudah la! dah puas gelakkan orang, penghijrahan perasaan konon! gelakkan beliau plak. kahkahkah! rasai lu!

Haryani Kamilan said...

Kuang hasam lu Abang Gayour!

Anonymous said...

err... kesian plak dgr cerita nanie ni. sabar jelah nanie. bila nak datang karangkraf lagi.

gayour tu memang macamtu. mulut je cakap mcmtu tp hati sedih gak tu... huhuhu

apai

Haryani Kamilan said...

Tak pe...banyak perkara dalam dunia ni tak boleh hadir dengan dipaksa-paksa kan? Saya pernah hadapi yang lebih teruk dari ni...dan saya boleh hadapinya sekali lagi... :)